Κύρωση συμφωνίας εμπορίου μεταξύ της ΕΕ και των κρατών μελών της με την Κολομβία και το Περού

0

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΖ΄ – ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄

ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ

17 Ιανουαρίου 2018

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών): Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε, να ευχηθώ και εγώ σε όλους καλή χρονιά, τα καλύτερα για όλους και για την πατρίδα μας.

Η συμφωνία αυτή πράγματι έχει θετικό πρόσημο, τόσο σε ό,τι αφορά στις διμερείς μας σχέσεις με τις αντίστοιχες χώρες, όσο και στη γενικότερη διμερή πολιτική που ασκεί η Ε.Ε. στην περιοχή.

Πρόκειται για χώρες που έχουν σημαντικές ομοιότητες, ως προς την πολιτική τους πορεία με την Ελλάδα, και χώρες όπου το όνομα Ελλάδα είναι ιδιαίτερα αγαπητό. Ξέρετε ότι ο Μπολιβάρ ο απελευθερωτής,  ίδρυσε την Μεγάλη Κολομβία, την 7η Δεκεμβρίου του 1821, σαν αποκορύφωμα ενός απελευθερωτικού αγώνα, ο οποίος σε μεγάλο βαθμό ήταν παράλληλος με τον δικό μας. Ολοκληρώθηκε το 1824, όταν στις αρχικές χώρες, Κολομβία,  Ισημερινό, Παναμά, Βενεζουέλα, προστέθηκε και το Περού. Είναι γνωστό ότι ο λόρδος Βύρωνας ταλαντευόταν, αν θα επισκεφτεί για να βοηθήσει τη διαδικασία εθνογένεσης στην Νότια Αμερική ή στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, λόγω του ότι αυτές οι χώρες ήταν στην Αμερικανική σφαίρα επιρροής και είχαν αυταρχικά και διδακτορικά καθεστώτα και η πολιτική ιστορία ακολούθησε ανάλογους δρόμους με αυτούς της ελληνικής δημοκρατίας.

Πέραν τούτου, είναι χώρες που έχουν μεγάλη αγάπη για την αρχαία Ελλάδα, αλλά και για τη νεότερη, χώρες, επομένως, που κατεξοχήν θα μπορούσαμε να βρούμε εύφορο έδαφος για την ανάπτυξη και των οικονομικών σχέσεων, που παραμένουν, όμως, σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Οι συνθήκες είναι ιδιαίτερα ώριμες για την ανάπτυξη παρόμοιων οικονομικών σχέσεων. Πρώτα- πρώτα έχουμε σημαντική ανάπτυξη των μεσαίων τάξεων στις χώρες αυτές και των αντίστοιχων καταναλωτικών συνηθειών. Η απόσταση δεν είναι, σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης, επαρκής όρος για να θεωρήσουμε, ότι δεν αποτελούν δυνητικά σημαντικές αγορές. Να σας πω, ότι δεν είναι μόνο οι ισπανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται, αυτό είναι αυτονόητο. Υπάρχουν βαθείς δεσμοί, πολιτιστικοί, πολιτικοί, οικονομικοί ανάμεσα στην Ιβηρική χερσόνησο και τη Λατινική Αμερική.

Στην πρόσφατη επίσκεψή μου εκεί, μου έκανε εντύπωση η σημαντική δραστηριοποίηση τουρκικών εταιριών που δεν έχουν κανένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που θα μπορούσαν να έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις. Γι” αυτό το λόγο και επισκέφθηκα επίσημα την Κολομβία το προηγούμενο φθινόπωρο και θα επαναλάβω αντίστοιχες προσπάθειες, να ανοίξουμε όσο μπορούμε στο επίπεδο της οικονομικής διπλωματίας τις αγορές αυτές και προφανώς  σε  αντίστοιχο επίπεδο προσπαθούμε να εμβαθύνουμε πολιτικά τις διμερείς μας σχέσεις.

Η πρόσφατη επίσκεψη της Υπουργού Εξωτερικών της Κολομβίας που πρόκειται να ανταποδοθεί από τον κ. Κοτζιά, εντάσσεται στην κατεύθυνση αυτή.

Επίσης, να σας πω ότι είναι ιδιαίτερα προβληματικό και θα πρέπει να αποφεύγεται – ευτυχώς από μια πλευρά το άκουσα, μεμονωμένη και ατυχή- η Κολομβία να ταυτίζεται αποκλειστικά και μόνο με το πρόβλημα των ναρκωτικών. Έχω ακούσει και από σοβαρούς πολιτικούς άνδρες, από γυναίκες δεν το έχω ακούσει προς τιμήν σας, να ταυτίζεται η Κολομβία με τον Εσκομπάρ.

Η Κολομβία είναι μια πολύ δυναμική χώρα, όχι μόνο στο επίπεδο το οικονομικό. Να σας πω στο δικό μου τομέα ειδίκευσης ότι η νομολογία του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Κολομβίας για τα κοινωνικά δικαιώματα είναι μαζί με την αντίστοιχη νομολογία του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Νότιας Αφρικής στην πρώτη γραμμή καινοτομίας και κατοχύρωσης δικαιωμάτων, σε μια χώρα που έχει μεγάλες ανισότητες και που περισσότερο απ” ό,τι, ας πούμε στις ευρωπαϊκές αγορές, είναι χρήσιμη μια παρόμοια κατεύθυνση των δικαστηρίων.

Πρέπει, λοιπόν, να ανταποδίδουμε την εκτίμηση και το σεβασμό στις δημοκρατίες αυτές που παραδοσιακά αποδίδουν στην ελληνική δημοκρατία και στο λαό μας και να αποφεύγουμε οποιοδήποτε υποτιμητικό χαρακτηρισμό, γιατί ουσιαστικά δεν αποδίδει περιφρόνηση στις χώρες αυτές, εμάς υποτιμά όταν τις χρησιμοποιούμε για τον απλό λόγο ότι είναι εκτός τόπου, εκτός πραγματικότητας και προφανώς εκτός του κλίματος που πρέπει να έχουν οι σχέσεις μας. Επαναλαμβάνω ότι αυτό αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο στην μοναδική άτυχη παρόμοια ομιλία που άκουσα. Όλο το Ελληνικό Κοινοβούλιο, η Ελληνική Πολιτεία είναι σταθερά προσανατολισμένη στην ανάπτυξη παρόμοιων καλών σχέσεων.

Η Συμφωνία αυτή καθεαυτή, όπως αναπτύχθηκε και από τους δύο Εισηγητές και δεν θέλω να αναφερθώ σε επιμέρους χαρακτηριστικά, είναι μια μικτή Συμφωνία νέου τύπου, από αυτές που δεν αναφέρονται μόνο στο εμπόριο, αλλά και σε γενικότερα χαρακτηριστικά συνεργασίας με έμφαση στη δημοκρατία, στο κράτος δικαίου και στα δικαιώματα.

Δεν έγινε δυνατόν να υπογραφεί από τον Ισημερινό και από τη Βολιβία, που είναι οι άλλες δύο χώρες των Άνδεων, ακριβώς γιατί αυτές είχαν έναν κοινωνικότερο προσανατολισμό, που στη σημερινή φάση ανάπτυξης των οικονομικών σχέσεων και του προσανατολισμού που έχει η Ε.Ε. δεν έγιναν δεκτά επιχειρήματα που και εμείς θα τα καλοδεχόμασταν, για να είμαι απολύτως ειλικρινής. Παρόλα αυτά αποτελεί μια θετική Συμφωνία που προωθεί τα συμφέροντα των χωρών και της Ε.Ε. που ανέφερα και όπως πολύ σωστά ανέφερε η Εισηγήτρια και ο Ισημερινός προσανατολίζεται να ενταχθεί σ” αυτή.

Επειδή όλα τα πληροφοριακά στοιχεία ουσιαστικά αναπτύχθηκαν, θα απαντήσω σε ερωτήματα που τέθηκαν. Καταρχάς, ως προς το ποια θετικά μπορούν να προσδοκούν οι ελληνικές επιχειρήσεις ενόψει του αυτονόητου γεγονότος ότι κατόπιν της Συμφωνίας η δασμολογική προστασία σε ορισμένα προϊόντα, κυρίως αγροτικά, πρόκειται να είναι μειωμένη. Εδώ πρέπει να προσεχθεί κάτι που αναφέρθηκε και από την Εισηγήτρια, ότι έχουμε συγκεκριμένη προστασία γεωγραφικού προσδιορισμού για μια σειρά από κύρια ελληνικά προϊόντα, όπως είναι το ούζο, όπως είναι οι ελιές Καλαμών. Τέσσερις τουλάχιστον γεωγραφικοί προσδιορισμοί προστατεύονται.

Περαιτέρω για τους λόγους που προανέφερα είναι ιδιαίτερα ευοίωνες οι προοπτικές για προϊόντα επεξεργασμένα αγροτικής προέλευσης, όπως τα ροδάκινα, τα οποία έχουν σημαντικές προοπτικές αγορών στην περιοχή  και ειδικευμένους τομείς τριτογενούς τομέα, όπως είναι ο ναυτιλιακός εξοπλισμός ή τα  χημικά. Επίσης, οι κατασκευαστικές μας εταιρείες έχουν σημαντικές προοπτικές πρόσβασης στην περιοχή.

Τέθηκε ένα ερώτημα σε σχέση με τη συνέχεια. Είναι προφανές ότι οι Συμφωνίες θέτουν το ρυθμιστικό πλαίσιο των σχέσεων των κρατών ή της Ε.Ε. και των αντίστοιχων χωρών. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε στο επίπεδο της οικονομικής διπλωματίας είναι να φέρουμε σε επαφή τους ιδιωτικούς τομείς των δύο περιοχών που επιθυμούν τη συνεργασία. Προφανώς ο βαθμός αποτελεσματικότητας αυτής της προσπάθειας ελέγχεται. Αυτό που έχω να σας πω εγώ είναι ότι, σε ό,τι αφορά την παρούσα κυβέρνηση, το προωθούμε με συστηματικότητα με συνεργασία των δύο συναρμόδιων Υπουργείων Οικονομίας και Εξωτερικών και την Enterprise Greece και ελπίζουμε ότι θα υπάρχουν  τα αποτελέσματα στο μέλλον.

Ως προς τις αναφορές που έγιναν από το κ. Θεοχαρόπουλο για την ευρωπαϊκή προοπτική, επειδή τέθηκε, μολονότι είναι ελαφρώς εκτός θέματος. Προφανώς η γενικότερη εμβάθυνση της Ε.Ε. αποτελεί και δική μας επιλογή. Προϋπόθεση, όμως, για να υπάρξει αυτή είναι να ενισχυθεί ο δημοκρατικός χαρακτήρας της Ε.Ε. και ο κοινωνικός χαρακτήρας. Ακριβώς για αυτό το λόγο συμμετέχουμε πρωταγωνιστικά στη συζήτηση που έχει ξεκινήσει με τις προτάσεις του Προέδρου Μακρόν, για τον εκδημοκρατισμό της οικονομικής πολιτικής, θεωρώντας ως πάγιο συμπλήρωμά της την εξισορρόπηση της κοινωνικής με την οικονομική της διάσταση.

Επίσης, για να μην βγω εκτός χρόνου, επειδή τέθηκε με ιδιαίτερα ατυχή τρόπο από μία πλευρά, αλλά και από μία δεύτερη, το ζήτημα της διαπραγμάτευσης για το όνομα της γειτονικής δημοκρατίας. Να πω πρώτα ότι κανείς δεν μπορεί να μιλάει για μυστική διπλωματία, όταν οι στόχοι της διαπραγμάτευσης έχουν γίνει εντελώς ξεκάθαροι από την αρχή. Τους επαναλαμβάνω συνοπτικά: πρώτον, να βρεθεί μία λύση για το όνομα που θα καθιστά αδύνατη κάθε αλυτρωτική του χρήση και θα ισχύει έναντι πάντων. Και δεύτερον, να εξαλειφθούν και όλα τα άλλα  στοιχεία αλυτρωτισμού από την πολιτική της γειτονικής χώρας, προς όφελος και των δύο χωρών, αλλά και  της σταθερότητας και της καλής γειτονίας στην περιοχή.

Επίσης, επισημαίνω ότι τίποτα δεν έχει δοθεί, τίποτα δεν έχει συμφωνηθεί από την πλευρά μας σε αυτή την φάση της διαπραγμάτευσης.  Δεν πρέπει, συνεπώς, να χρησιμοποιούνται και μάλιστα να διαστρέφονται δηλώσεις αξιωματούχων, όπως του κ. Νίμιτς ή άλλων εκπροσώπων της άλλης πλευράς για δημιουργία ψευδών εντυπώσεων. Η διαπραγμάτευση, είναι ανοιχτή, παρέχει παράθυρο ευκαιρίας. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν είναι δεδομένο το αποτέλεσμά της και πολύ λιγότερο δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή ένα αποτέλεσμα. Όταν υπάρξει οποιαδήποτε πρόοδος, προφανώς θα ενημερωθεί και η Βουλή και  πάνω από όλα ο ελληνικός λαός.

Share.