Συνέντευξη στην εφημερίδα Αυγή της Κυριακής, 15/3/2015

0

Συνέντευξη του Αν.Υπουργού Γ. Κατρούγκαλου στον Νίκο Μορφονιό για την εφημερίδα Αυγή της Κυριακής : 

Μία από τις βασικές εξαγγελίες της κυβέρνησης, η επαναφορά των 3.900 απολυμένων του Μνημονίου υλοποιείται με αυτό το ν/σ. Με ποιον τρόπο θα γίνει αυτό;

Η επαναφορά των απολυμένων και «διαθέσιμων» υπαλλήλων ανταποκρίνεται πλήρως στις προεκλογικές δεσμεύσεις μας. Δεν αποσκοπεί απλώς στην ανατροπή των άδικων και αντισυνταγματικών διώξεων υπαλλήλων που απολύθηκαν χωρίς λόγο και χωρίς ποτέ να αξιολογηθούν, αλλά και στην επανασύσταση υπηρεσιών της διοίκησης που καταργήθηκαν αναιτιολόγητα, αν και κάλυπταν βασικές κοινωνικές ανάγκες. Έτσι, ανασυστήνεται η δημοτική αστυνομία, οι κλάδοι της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης που είχαν καταργηθεί, οι κλάδοι των διοικητικών των πανεπιστημίων και η ειδικότητα των σχολικών φυλάκων.

Και η διαδικασία αυτή συμπληρώνεται με μια νέα, εθελοντική κινητικότητα, έπειτα από καταγραφή των πλέον οξυμένων αναγκών της διοίκησης, ούτως ώστε να καλυφθούν άμεσα τα πιο σοβαρά κενά.

Στη μίνι αυτή εθελοντική κινητικότητα θα συμμετάσχουν και οι αδιόριστοι του ΑΣΕΠ; Με τους «διαθέσιμους», που έχουν ήδη τοποθετηθεί ή βρίσκονται σε προσωρινούς πίνακες, τι προβλέπεται;

Να σας απαντήσω πρώτα για τους προσωρινούς πίνακες. Δίνουμε τη δυνατότητα στον υπάλληλο να επιλέξει μεταξύ της θέσης του πίνακα και της επαναφοράς του στην παλαιά θέση.

Ως προς τους αδιόριστους του ΑΣΕΠ εφαρμόζουμε μια παράλληλη, όμοια στα ουσιώδη χαρακτηριστικά της διαδικασία: ζητήσαμε μέχρι την ερχόμενη Πέμπτη σε όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου να καταγράψουν τις ανάγκες τους σε προσωπικό με ανάλογα προσόντα με αυτά των αδιόριστων. Στη συνέχεια, θα προχωρήσουμε στην άμεση τοποθέτησή τους, όσο γρηγορότερα γίνεται.

Τι θα κοστίσει στο κράτος η επιστροφή των απολυμένων;

Υπολογίζουμε ότι θα στοιχίσει περίπου τα μισά χρήματα από αυτά που εξοικονομήσαμε από τον περιορισμό, περισσότερο από 50%, των ειδικών συνεργατών και συμβούλων των υπουργών. Άλλωστε, εκτός μισθοδοσίας Δημοσίου βρίσκονται λίγο περισσότεροι από 1000 υπάλληλοι, γιατί οι υπόλοιποι παραμένουν στις υπηρεσίες τους βάσει δικαστικών αποφάσεων.

Το νομοσχέδιο προβλέπει τη μετατροπή των υπαλλήλων ΙΔΑΧ του στενού δημόσιου τομέα σε μόνιμους. Τι εξυπηρετεί αυτή η μετατροπή;

Είναι μια κίνηση που υπηρετεί τη λογική για μια ενιαία και μόνιμη σχέση εργασίας στο Δημόσιο και δεν έχει κανένα μισθολογικό κόστος. Οι υπάλληλοι αυτοί είναι ήδη αορίστου χρόνου (αυτό είναι το ΑΧ στο ΙΔΑΧ…), έχουν τα ίδια ακριβώς προσόντα με τους μόνιμους υπαλλήλους, έχουν την ίδια μισθοδοσία, τα ίδια δικαιώματα, πρακτικά το ίδιο πειθαρχικό δίκαιο. Είναι σχιζοφρενικό να συντηρείται αυτός ο τεχνητός δυισμός, ο οποίος, μεταξύ άλλων, εμποδίζει και την εφαρμογή ενός πλήρους συστήματος κινητικότητας. Σήμερα δεν μπορείς να τοποθετήσεις έναν υπάλληλο ΙΔΑΧ σε μια κενή οργανική θέση μόνιμου υπαλλήλου, ας είναι του ίδιου κλάδου και ειδικότητας κι ας έχει τα ίδια προσόντα.

Με το ίδιο ν/σ θεσπίζεται και η λεγόμενη έξυπνη «κάρτα του πολίτη». Θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για το πρόγραμμα σίτισης για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης; Ποια στοιχεία προβλέπεται να περιέχει, με δεδομένη και την επιταγή προστασίας των προσωπικών δεδομένων του πολίτη;

Η κάρτα του πολίτη, εάν σχεδιαστεί αποτελεσματικά και με φροντίδα να προστατευθεί η ιδιωτικότητα και τα δικαιώματά μας, μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας στις καθημερινές συναλλαγές μας με τη διοίκηση. Σε πλήρη ανάπτυξη θα επιτρέπει ακόμη και μέσω του κινητού μας τηλεφώνου να έχουμε την εξυπηρέτηση που δίνουν σήμερα τα ΚΕΠ. Είμαστε όμως ακόμη σε πιλοτική εφαρμογή της, όπως σε πιλοτική εφαρμογή είναι και μια άλλη καινοτομία, τα ηλεκτρονικά ΚΕΠ. Στην πρώτη αυτή φάση, θα χρησιμοποιηθεί από τους δικαιούχους του προγράμματος σίτισης, σε μια μινιμαλιστική εκδοχή που θα περιλαμβάνει μόνο τους Αριθμούς Φορολογικού Μητρώου και ΑΜΚΑ και θα επιτρέπει την αγορά τροφίμων όπως οποιαδήποτε προπληρωμένη τραπεζική κάρτα. Για να αντιμετωπίσουμε κάθε κίνδυνο για τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών, διαμορφώσαμε τη διάταξη σε συνεργασία με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Τι προβλέπεται για το πειθαρχικό δίκαιο; Η πολιτική επιστράτευση καταργείται οριστικά;

Οι βασικές τομές που εισάγει το νομοσχέδιο είναι ο εκδημοκρατισμός των σχέσεων κράτους – πολίτη, αλλά και η πλήρης ανάπτυξη δημοκρατικών σχέσεων στο εσωτερικό της διοίκησης. Στο πλαίσιο αυτό καταργείται πλήρως η πολιτική επιστράτευση ως απεργοσπαστικός μηχανισμός και επανέρχεται στις λειτουργίες που το Σύνταγμα προβλέπει. Επαναφέρονται πλήρως οι συλλογικές διαπραγματεύσεις στο Δημόσιο και εξορθολογίζεται το πειθαρχικό δίκαιο, με κατάργηση αντισυνταγματικών διατάξεων, όπως η κατάργηση του τεκμηρίου αθωότητας με την αυτοδίκαιη αργία. Διευκρινίζεται ρητά ότι δεν συνιστά η συνδικαλιστική δράση «ανάρμοστη συμπεριφορά», ώστε να κλείσουν οι εκκρεμείς διώξεις κατά συνδικαλιστών.

Οι εξαγγελθείσες αλλαγές στο σύστημα αξιολόγησης και το σύστημα επιλογής προϊσταμένων δεν περιλαμβάνονται σ” αυτό το ν/σ. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του υπουργείου για την υλοποίησή τους;

Είμαστε σε συνεχείς διαβουλεύσεις με τις οργανώσεις των δημοσίων υπαλλήλων και μελετούμε το ζήτημα σε συνεργασία με Έλληνες και ξένους ειδικούς, με έμφαση στο δικό μας δυναμικό του Εθνικού Κέντρου Διοίκησης. Θα υπάρξει ένα τίμιο σύστημα αντικειμενικής αξιολόγησης, που δεν θα επιδιώκει να τιμωρήσει, αλλά να επιβραβεύσει τους καλύτερους και να βελτιώσει τη λειτουργία δομών και προσωπικού της διοίκησης. Ελπίζω ότι σε ενάμιση μήνα θα κατατεθεί στη Βουλή.

 

Share.